OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Vsadím se, že po recenzi na novou desku GRAVE DIGGER toužilo mnoho zdejších čtenářů, a to v zásadě ze dvou důvodů. Jedni, aby mi mohli nadávat, že jsem takový nepodarek ohodnotil až příliš vysokým počtem bodů (i když poslední dobou jsem se v tomhle směru snažil, přísahám!), a druzí, aby mi mohli pro změnu nadávat, že jsem nedocenil hloubku aktuální produkce hrobníků, protože to „sice není nic moc, ale dá se to v pohodě poslouchat“.
Tak se totiž dají v zásadě definovat nejčastější reakce na nová alba německých vytrvalců z posledních zhruba patnácti let, které, když nic jiného, dokreslují, že u téhle kapely se s výjimkou klesající kvality už poměrně dlouho nic nemění. Jako když dlouhá léta chodíte do stejné práce, ráno odpíchnete, překlepete osmihodinovku, odpoledne odpíchnete a spěcháte domů věnovat se něčemu jinému. Někdy s větší chutí, někdy s menší, někdy v domnění, že práce je vám koníčkem, někdy zase naopak otráveni její existencí a nevyhnutelností.
GRAVE DIGGER tak v téhle práci (jež přestala být koníčkem už hodně, hodně dávno) vyrazili už po devatenácté do nahrávacího studia, aby zde nechali vzniknout klasickému řadovému albu (vím, ta čísla jsou už někdy matoucí, ale tentokráte jsem při výpočtech opakovaně došel k závěru, že „Fields Of Blood“ je zmíněnou nahrávkou číslo devatenáct). A překvapivě, po dlouhatánské době si zřejmě znovu řekli, do prkýnka, vždyť nás ten metal přece jenom občas baví!
Jinak totiž nelze rozumně vysvětlit fakt, že po těch létech dává jejich čerstvá produkce překvapivě jakýs takýs smysl, notabene, když se jedná už o podruhé nastavovanou skotskou kaši, která navazuje na jeden z nejhvězdnějších okamžiků jejich kariéry, a sice album „Tunes Of War“ (1996), a jeho směšnou karikaturu z dob pozdějších a podstatně mizernějších, tedy pomyslné druhé pokračování „The Clans Will Rise Again“ (2010).
Opravdu, přes všechny výtky, které by recenzent mohl k více než padesáti minutám alba mít, jako třeba vykrádání RUNNING WILD ať už v názvech skladeb („Lions Of The Sea“) či riffech („My Final Fight“) nebo pro změnu vykrádání bachovských klasik v sólech, když už i vykrádání sebe sama nefunguje („All For The Kingdom“), musím prostě konstatovat, že tohle skutečně (a zlehka, abych to zase nepřeháněl) zavání duchem starých dobrých hrobníků. Samozřejmě to hned není na královské fanfáry, ale nemůžu prostě přehlížet, že až na výjimky „Fields Of Blood“ nabízí překvapivou porci energie a slušných nápadů, které se dohromady skládají na velmi slušnou klasickou heavymetalovou kolekci.
Zkrátka a dobře, už předlouho jsem se u nového alba GRAVE DIGGER nebavil tak, jako právě teď u (už snad) posledního pokračování historek z Vysočiny. A že jsem je tedy stále po očku pozoroval, třebaže už to poslední dobou bylo spíše za trest než za cokoli jiného. Solidní tutovky jako „All For The Kingdom“, „Freedom“, „The Heart Of Scotland“, bezvadná balada „Thousand Tears“ anebo titulní hymnus, to je však něco, co si každý pamětník nejslavnějších časů kapely musí na její nové desce dozajista přát, a proto jsem i za ní rád, že se ještě jednou na skotská bojiště vrátila. Kéž jí podobný entuziasmus ještě chvíli vydrží.
Kdo by to byl řekl, že třetí výprava GRAVE DIGGER na skotská bojiště nechá s přehledem zapomenout na tu nešťastnou druhou a naopak zlehka připomene úspěch té první, nejslavnější.
6,5 / 10
Chris Boltendahl
- zpěv
Axel Ritt
- kytara
Jens Becker
- baskytara
Marcus Kniep
- bicí
1. The Clansman`s Journey
2. All For The Kingdom
3. Lions Of The Sea
4. Freedom
5. The Heart Of Scotland
6. Thousand Tears
7. Union Of The Crown
8. My Final Fight
9. Gathering Of The Clans
10. Barbarian
11. Fields Of Blood
12. Requiem For The Fallen
Fields Of Blood (2020)
The Living Dead (2018)
Healed By Metal (2017)
Exhumation - The Early Years (2015)
Return Of The Reaper (2014)
Clash Of The Gods (2012)
The Clans Will Rise Again (2010)
Ballads Of A Hangman (2009)
Liberty Or Death (2007)
Yesterday (EP) (2006)
25 To Live (Live) (2005)
The Last Supper (2005)
Rheingold (2003)
The Grave Digger (2001)
Excalibur (1999)
Knights Of The Cross (1998)
In The Dark Of The Sun (EP) (1997)
Tunes Of War (1996)
Heart Of Darkness (1995)
Symphony Of Death (EP) (1993)
The Reaper (1993)
The Best Of Eighties (1992)
Stronger Than Ever (DIGGER) (1986)
War Games (1986)
Witch Hunter (1985)
Heavy Metal Breakdown (1984)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.